Framemaat fiets: hoe kies je de juiste?

In de laatste jaren heb ik intussen honderden bikefits gedaan. Mountainbikes, recreatieve fietsen, tijdrit fietsen, racefietsen. Het meest opvallende is toch echt dat ik regelmatig fietsers in het testlab krijg die behoorlijk wat euro’s hebben geinvesteerd in een (veelal) wegfiets. En dan blijkt na een bikefit dat de framemaat fiets helemaal niet past bij de desbetreffende persoon. Dat is toch zuur!

Altijd meten bij bepalen framemaat fiets

Het is dus echt belangrijk dat je bij aanschaf van een nieuwe fiets zeker weet welke maat je nodig hebt. Een verkoper kan nog zo ervaren zijn, je kunt het nooit inschatten. Tijdens een bikefit meten we je hele lichaam op, testen we je lenigheid en doen we een positie-analyse. 

Als je liever eerst een fiets kiest

Het is dus het meest logisch om eerst een bikefit te doen en op basis van de resultaten de juiste framemaat te kiezen en jouw fiets uit te zoeken. Wil je het toch andersom doen? Ga je liever eerst op zoek naar een nieuwe fiets en laat je die dan afstellen? Dan is het van belang dat je het onderscheid tussen de verschillende frame modellen kent.

Kijk goed naar het model van het frame

Er zijn feitelijk 2 modellen (tussen modellen zijn er ook), het aero/ace model en het endurance model. De eerste is relatief gezien laag in zijn stack (verticale hoogte / y-as /  verticale afstand trapas-midden balhoofd) en lang in zijn reach (horizontale lengte / x-as / horizontale afstand trapas-midden balhoofd).

framemaat fiets

De fanatieke fietser die wat agressiever, dieper en langer wil zitten en waarvoor aerodynamica en snelheid van belang zijn, kiest het aero model. Ga je voor wat meer ‘comfort’ en is snelheid van ondergeschikt belang? Dan is endurance de juiste keuze.

 

Aandachtspunt bij framemaat fiets

Wanneer je bijvoorbeeld in aanmerking komt voor een framemaat 56, dan zijn er verschillende typen 56. Je hebt een 56 in aero uitvoering, maar ook in endurance! Zelfde maat, maar een totaal verschillende fiets. Hier kom je zeker uit als je bij een fietsspeciaalzaak goed wordt geïnformeerd en geholpen. Maar er zit wel een klein addertje onder het gras.

Het komt namelijk regelmatig voor dat iemand gaat voor een aero model en vervolgens bij mij komt voor een bikefit. En ondanks een framemaat die volgens de standaard van bijvoorbeeld lichaamslengte zou moeten kloppen, niet “passend te krijgen is”. Ofwel er is geen comfortabele, passende houding te vinden.

Na de bikefit blijkt dan vaak dat deze persoon een lichaamssamenstelling heeft met in verhouding lange benen en een kort bovenlijf. Iets dat niet altijd matcht met een aero model.

Aanpassingen om framemaat fiets passend te maken

Zo’n fiets is een veel gevallen wel passend te krijgen. Maar de aanpassingen zijn zo rigoureus dat de balans en handling van je fiets anders worden en niet meer zo zijn als waar de fiets voor ontworpen en gemaakt is. Je dient er bijvoorbeeld een hele korte stuurpen van 60 of 70mm op te zetten, waardoor de fiets heel nerveus kan worden . Of je moet er 40mm of soms meer aan spacers (ringen tussen het balhoofd en de stuurpen) tussen zetten om het stuur op de juiste hoogte te krijgen. Ook iets wat het gedrag van de fiets niet ten goede komt.

Uiteraard komt het omgekeerde ook voor waarbij er met hele lange stuurpennen gewerkt moet worden en stuurpennen met een extreme hoek omlaag om iemand met een lang bovenlijf en korte benen passend op een endurance fiets te krijgen.

Voorkom verkeerde keuze framemaat

Dit alles is eenvoudig te voorkomen, wanneer je eerst een bikefit doet en dan pas overgaat tot aanschaf van een nieuwe fiets. Bij de rapportage na de bikefit krijg je de optimale frame stack and reach mee, waardoor je een miskoop voorkomt.

 

Comments are closed.

[custom-twitter-feeds]

Insta

[instagram-feed]